Av Therese Marcusson - 21 januari 2015 22:39

1½ år efter bröllopet bar det så iväg, mot Dominikanska republiken. Vi flög länge och de flesta stannar nog två veckor men vi var bara där en vecka dels för att vi lämnade barnen hemma och dels för att Marcus är mitt i högsäsong på jobbet. Hur som, mycket trevligt och mysigt var det. Här kommer en hel drös med bilder!

Marcus ( och jag med för den delen, provade röka cigarr för första gången, flera gånger fick vi även se hur en cigarr tillverkas)

Jag blev pålurad sånna där flätor, kände mig som ett barn, de fick sitta i ett dygn...

Vi tog en taxi till den lokala bargatan, alltså där alla dominikaner hängde, varje söndag körde dom dit i sina bilar, ställde upp dörrarna, alternativt ställde ut stora högtalare och pumpade på med riktig Karibienmusik, vi visste om detta så på söndagen var vi tvugna åka till och kolla in det. Kul var det, särkilt när det går förbi typ en tvååring som dansar och vickar på höfterna på ett sätt som inte ens jag kan, då förstår man att dom har det i blodet =)

Lika kul var det när vi sitter där och dricker en öl och det kommer ett gäng med lösa kor på gatan. Och ingen bryr sig, det var helt naturligt. (vi var de enda turisterna där, så vi tyckte det var skoj, skulle försöka ta kort men det har aldrig funkat att ta i mörker för mig som ni vet) kon är iallafall där i bakgrunden =)

En pina colada i poolbaren, inte helt fel!

Jag har alltid haft en dröm om att rida häst på stranden. Den drömmen får leva vidare. Vi

bokade en tur på stranden. Men när det var dags så fick vi höra att det regnat för mycket så sanden var för blöt och tung för hästarna. Okey , det må då så vara, vad värre var att hästarna var i sjukt dåligt skick. Magra, smutsiga, eksem fulla ansiktet och stora fästingar på sig. Nåväl, lika fullt så hoppade vi upp. Jag frågade om hjälm men nåt sånt fanns inte och skulle ej heller behövas enligt guiden. Han frågade om det var okey att vi red upp i berget istället och så blev det. Jag var skeptisk, då även underlaget vi red på ej är riktigt okey för en häst, stora stenar växlat med halkig lera. Det var ett under att hästarna aldrig föll, jag gissar dom var van. Men men, hur som så var vi ganska glada att vi gjorde turen för vi fick se hur livet uppe i berget såg ut. Sjukt fattigt, folk bor i plåtskjul och bråte. Och det var kul att se Marcus, som aldrig ridit, se ut som en riktig cowboy, inte alls rädd eller spänd. Vi var nöjda med dagen men självklart önskade man att dom månade mer om sina djur. Jag känner i efterhand att det nog hade varit bättre att boka häst med apollo istället för en lokal förmåga då jag verkligen hoppas att Apollo har bättre koll..

Det blev endel biljard och pingis. Pingis är så sjukt kul!

En annan dag var vi ut på en båttur som kallades Paradise Island. Servicen ombord på båten var mycket bra. Och inte bara på båten utan även vid badstoppet, då fick man en flytande bar. Visst, bad och alkohol hör INTE ihop men dom skickade iallafall med flytgrejer åt alla =)

Champagne fick man också, väldigt glad och trevlig personal på båten!

Vi tog lunchstopp på ett alldeles fantastiskt ställe, där hade jag gärna stannat längre. Helt otroligt idylliskt!

Men sen for vi då vidare till den ön turen var döpt efter, Paradise Island. Det var otroligt, en liten ö, rikigt mitt i havet, man fatta som inte hur den kan bli kvar, man tycker den borde försvinna när det blir högvatten och så men det verkar inte så. Det var väldigt noga att man inte fick ta med sig nå sand därifrån för då skulle den visst bli ett minne blott. Där fick man låna snorkelutrustning. Marcus snorklade, han sa att det var helt fantastiskt! Själv latade jag mig på en handduk =)

Lite bilder från vårt hotell..

När vi skulle åka till Dominikanska så sa flera till oss, att det är jättefint men det finns som inget utanför hotellresorten... Många väljer nog att stanna inom det fina, lyxiga, fantastiska hotellområdet. Men för oss är det inte ett alternativ. Vi vill ut och se verkligheten. Och den är inte lika "vacker", jo, naturen är sjukt vacker, men verkligheten för folket, den är inte lika vacker men för oss viktig att se, och man får lite perspektiv på saker och ting, man inser hur bra man har det. Dominikanska är ett fattigt land. Dock rikt på allt vad odling heter, vi fick se alla de möjliga frukter, kryddor , grönsaker, typ allt ni kan tänka er...

Våran outback Safari bil.

Vi var och hälsade på i en by, här har vi en gullig nyfiken flicka. Barnen var så söta och artiga, jag sa till Marcus, kanske vi måste skaffa ett tredje barn, ett adoptivbarn från Dominikanska ;)

Det här var byns dusch...

Jag bland endel av odlingen.

Färskare kaffe än såhär går inte att få!

Vi besökte en skola...

Badstopp i en flod. Badade man där sägs man bli tio år yngre i sinnet, eller var det kroppsligt, nja, men fint var det =)

Här har våran ( än en gång) mycket trevliga och roliga guide kommit på att han tycker Marcus är så lik Paul Walker, så resten av dagen så kallade han honom för det =)

Som sista stopp blev det biltur genom lera och sedan promenad ner till en "hemlig strand" där man fick låna en surfplatta höll jag på säga, vad heter det ,boogie board tror jag det kallas, alltså en bräda man surfar på mage.

Paul Walker och Eddie Murphy (som guiden själv kallade sig, han hette dock bara Eddie)

En annan dag for vi på en City tour.Här besöker vi en romfabrik. Dom dricker myycket rom =)

Vi i staden Puerto Plata. Vi bodde för övrigt på ett ställe som hette Playa Dorada.

Vi åkte linbana upp till högsta berget på stället.

Tyvärr var det lite dimmigt uppe på toppen men där stod en jesus staty, vi tog lite bilder iallafall =)

På vägen hem stannade vi till vid en borg.

Sista kvällen, en promenad till en bar utanför hotellet, en god pina colada och en bra avslutning på en mycket bra semester och bröllopsresa.

Av Therese Marcusson - 6 januari 2015 11:17

I december var vi ju till Rovaniemi och träffade Tomten. Vi åkte tillsammans med Andreas, Maria, Moa och Melker. Riktigt trevligt! Bilderna blev inte dom bästa i mörkret men det var väldigt mysigt med all belysning men det får man ju inte fram på korten.

Vi tvekade på om vi skulle gå in i igloon för det var så dyrt men vi gjorde det iallafall och det var det värt. Fantastiskt vilket jobb dom lägger ner!

Vi övernattade på hotell en natt i Rovaniemi, sen blev det Ikea på vägen hem. God fortsättning!

Av Therese Marcusson - 16 oktober 2014 14:28

Jag och Agnes tog en tjejhelg och drog till Boden. För att göra det lite speciellt lämnade vi bilen hemma och tog bussen dit och tåget hem.

På bussen, det var ju en dubbeldäckare och vi lyckades få plats uppe längst fram mot fönstret så vi såg allt

I Luleå fick vi vänta ett tag på bussbyte så vi gick och käkade pizza till lunch.

Just det, vi åkte inte till Boden på lördagen, vi åkte hela vägen till Storklinten där Malin stod med deras husvagn. Där hade det kommit snö till barnens glädje!

Vi grillade korv.

Vi gick på promenad, här springer dom i rampen som vintertid är barnlift, sånt där band man bara ställer sig på.

På kvällen bastade vi.

Och åt tacos. Malins grabbar Oscar och Philip. På bilden såg barnen väldigt buttra ut men det stämmer inte med verkligheten då vi hade det väldigt mysigt och trevligt =) När barnen lagt sig satt jag och Malin uppe länge och pratade och drack vin och hade väldigt trevligt, vi hade nog kunnat sitta och prata hela natten om det inte vore för att det även finns en morgondag =)

Oscar vart väldigt förtjust i Agnes, han bestämde på en gång att henne ska jag sova med inatt, ha ha!

På söndagen då så drog vi till Boden och gick på deras äventyrsbad.

Sen åt vi middag och tog tåget hem ( nej, vi lånade inte med oss Oscar men han fick följa med in på tåget en sväng)

Både jag och Agnes somnade då vi var så slut efter badet   ( vilka ljusa bilder det blir med min telefon...)

Nästa gång får Arvid följa, han och Oscar är ju nästan jämnåriga så det kan ju vara kul!

Hej svejs!

Av Therese Marcusson - 9 oktober 2014 21:00

Agnes har ju fyllt sex år i augusti, lite bilder från det måste jag ju visa. Stortjejen har ju även börjat förskoleklass, fort springer tiden iväg!

En riktig storfiskare är hon också, dom älskar att fiska!

En sista bild(och första här i bloggen) på vår kanin som tyvärr dog bara några timmar efter den här bilden togs...

God natt!

Av Therese Marcusson - 5 oktober 2014 11:34

Agnes har ju gått fotbollsskola i sommar.

Marcus projekt i hans sommarstuga han fått av sin mormor.

Bilder från Arvids 4-års kalas.

Slutligen två bilder från kvällsdopp i Rotsjön, härliga sommar, trist att du är slut.

Trevlig höst

Av Therese Marcusson - 18 augusti 2014 21:11

Sista helgen på semestern for vi till Junsele. Dels för att få en helg hela familjen (Marcus har ju ingen semester) och även för att fira farmors pension, så dom följde också med.

Matpaus i Vännäs, mycket god mat, Marcus blev dock risig i kistan.

När vi kom till campingen så blev barnen överlyckliga över att det fanns två våningssängar, det blev till och med kramkalas =)

Farmor och farfar bodde två stugor bort, dom var också helt vilda över att springa mellan stugorna. Tänk om man hade hälften av deras energi! Tant Nova fick följa med då vi hade lite problem med hundvakt, men det var bara trevligt!

Bilder från djurparken.

Vi var på badet som ligger i anknytning till campingen, Agnes träna på att simma, det går riktigt bra för henne.

Middag på restaurang inne i Junsele. Arvid ser frånvarande ut, lite trött efter dagens aktiviteter kanske!

Efter maten blev det en snabbis i en lekpark, även farmor fick vara med.

Vi spelade golf, Nova var sjukt sugen på bollen, höll man henne inte ordentligt så tog hon bollen, ha ha.

På väg hem, matpaus i Åsele, barnen blev imponerade av att det satt en klubba i hamburgaren och korven =)

På vägen hem stannade vi till på älgfarmen i Bjurholm, riktigt fränt att få vara så nära älgar!

Summa sumarum, en riktigt trevlig helg!

Av Therese Marcusson - 28 juli 2014 23:00

För två år sedan var jag och Carro med tjejerna och hälsade på Charlotte i Stockholm. Nu var det grabbarnas tur.

Förra gången var det 5 grader och svinkallt, det kunde ju inte bli värre. När vi landade var det strålande sol. Men vi hann bara komma till Charlotte så regnade det, typiskt!

Så första dagen blev det mest att vara i lägenheten, lite soffhäng med Hugo och Valdemar.

Charlottes dotter Maja har hunnit bli 8 månader, lilla gullefjun

Till slut så sprack det iallafall upp så vi kunde ta en sväng till lekparken =)

Men så på tisdagen så kom finvädret med besked! 30 grader och strålande sol. Man ska väl inte klaga men det var varmt värre =) Vi hade iallafall bestämt att vi skulle åka på Skansen, spännande att åka tunnelbana!

Det blir ju endel väntan och lite restid.

Men det kan det vara värt!

Vi började med energiintag på Skansen.

Carro fick åka karusell

Efter en sjukt svettig hemfärd tog vi illafall ett kvällsdopp i Mälaren!

Arvid 4 år myser.

Kvällsfika.

Nästa dag var det minst lika varmt, då tog vi bussen till ett utebad.

Valdemar, Arvid och Hugo trivs som små fiskar i vattnet.

Gott med melon till mellis i skuggan.

Grabbarna på Charlottes balkong. Ångrar att jag inte tog nå kort på oss tjejer då vi satt och njöt i värmen med ett glas rosévin där varje kväll, mycket trevligt var det, tack tjejer!

Efter tre nätter var det så dags att flyga hem, här sitter dom och spanar på flygplanen.

Fortsatt trevlig sommar!

Av Therese Marcusson - 26 maj 2014 15:44

Jag och Marcus och barnen bokade en sista minuten till Mallorca. Jag var tveksam länge men Marcus insisterade på att han ville ha en veckas semester innan målarsäsongen satte igång. När det plötsligt dök upp en resa där priset var nedsatt rejält samtidigt som det föll sig så bra att jag bara var tvungen ta ledigt två pass på jobbet på en hel vecka så slog vi till. Samma avresedag hade mor och far bokat en resa till annat resmål. Men då deras resesällskap blev sjuk så sa vi att häng med oss då, och det fanns kvar några platser, även om mamma fick flyga med Fritidsresor och pappa med Ving =) Även bror Fredrik med familj hakade då på=)

Redo, vi flög från Skellefteå, det var väldigt skönt!

Arvid i hotellets lekpark.

Agnes 5 år och Arvid 3 år. Snart 4 =)

På en lång brygga. Jag tappade ner mina solglasögon. Min hjälte, min man, dök efter dom

Vi åkte minitåg runt Alcudia.

Dykar´n

Slushkillen.

Snäckletar´n.

Hoppa över småvågorna är ju en favorit.

"Mamma, ta kort på mig"

Tre generationer =)

En saknas, en grabb med för mycket spring i benen för att ha tid att ta kort.

The gang.

"Titta min tatuering"

Vi hyrde dessa och cyklade runt =)

Ett blommande Mallorca.

Lite stora barn att sitta i vagn, men då vi gillar att promenera och se mycket så orkar inte småbena så mycket, då är det skönt att ha med vagnar. Då kan man sova en stund också, skönt då det ofta blir sena kvällar.

Vi drog iväg till en delfinshow, som var lite av en djurpark också. Lite bilder därifrån.

Showen var fantastisk!

Sen blev det papegojshow, inte alls lika bra.

I väntan på rolig ballong.

Arvid är i nuläget mer intresserad av hästar än vad Agnes är.

Morfar är duktig på att leka i poolen. Lite kallt var det dock. För min del.

Min pappa fyllde år. Han ogillar tatueringar, men när barnbarnen ger honom det i present så har han väl inget annat val än att göra den, en drake, tuff morfar.

Tillbaka till vardagen. Over and out. Nu får vi väl börja njuta av den svenska sommaren snart hoppas jag. Häromdagen var det +31 och nu +6.