Alla inlägg under januari 2015

Av Therese Marcusson - 21 januari 2015 22:39

1½ år efter bröllopet bar det så iväg, mot Dominikanska republiken. Vi flög länge och de flesta stannar nog två veckor men vi var bara där en vecka dels för att vi lämnade barnen hemma och dels för att Marcus är mitt i högsäsong på jobbet. Hur som, mycket trevligt och mysigt var det. Här kommer en hel drös med bilder!

Marcus ( och jag med för den delen, provade röka cigarr för första gången, flera gånger fick vi även se hur en cigarr tillverkas)

 

Jag blev pålurad sånna där flätor, kände mig som ett barn, de fick sitta i ett dygn...

 

Vi tog en taxi till den lokala bargatan, alltså där alla dominikaner hängde, varje söndag körde dom dit i sina bilar, ställde upp dörrarna, alternativt ställde ut stora högtalare och pumpade på med riktig Karibienmusik, vi visste om detta så på söndagen var vi tvugna åka till och kolla in det. Kul var det, särkilt när det går förbi typ en tvååring som dansar och vickar på höfterna på ett sätt som inte ens jag kan, då förstår man att dom har det i blodet =)

 

Lika kul var det när vi sitter där och dricker en öl och det kommer ett gäng med lösa kor på gatan. Och ingen bryr sig, det var helt naturligt. (vi var de enda turisterna där, så vi tyckte det var skoj, skulle försöka ta kort men det har aldrig funkat att ta i mörker för mig som ni vet) kon är iallafall där i bakgrunden =)

 

En pina colada i poolbaren, inte helt fel!

 

Jag har alltid haft en dröm om att rida häst på stranden. Den drömmen får leva vidare. Vi

bokade en tur på stranden. Men när det var dags så fick vi höra att det regnat för mycket så sanden var för blöt och tung för hästarna. Okey , det må då så vara, vad värre var att hästarna var i sjukt dåligt skick. Magra, smutsiga, eksem fulla ansiktet och stora fästingar på sig. Nåväl, lika fullt så hoppade vi upp. Jag frågade om hjälm men nåt sånt fanns inte och skulle ej heller behövas enligt guiden. Han frågade om det var okey att vi red upp i berget istället och så blev det. Jag var skeptisk, då även underlaget vi red på ej är riktigt okey för en häst, stora stenar växlat med halkig lera. Det var ett under att hästarna aldrig föll, jag gissar dom var van. Men men, hur som så var vi ganska glada att vi gjorde turen för vi fick se hur livet uppe i berget såg ut. Sjukt fattigt, folk bor i plåtskjul och bråte. Och det var kul att se Marcus, som aldrig ridit, se ut som en riktig cowboy, inte alls rädd eller spänd. Vi var nöjda med dagen men självklart önskade man att dom månade mer om sina djur. Jag känner i efterhand att det nog hade varit bättre att boka häst med apollo istället för en lokal förmåga då jag verkligen hoppas att Apollo har bättre koll..

       

Det blev endel biljard och pingis. Pingis är så sjukt kul!

 

En annan dag var vi ut på en båttur som kallades Paradise Island. Servicen ombord på båten var mycket bra. Och inte bara på båten utan även vid badstoppet, då fick man en flytande bar. Visst, bad och alkohol hör INTE ihop men dom skickade iallafall med flytgrejer åt alla =)  

 

Champagne fick man också, väldigt glad och trevlig personal på båten!

 

Vi tog lunchstopp på ett alldeles fantastiskt ställe, där hade jag gärna stannat längre. Helt otroligt idylliskt!

               

Men sen for vi då vidare till den ön turen var döpt efter, Paradise Island. Det var otroligt, en liten ö, rikigt mitt i havet, man fatta som inte hur den kan bli kvar, man tycker den borde försvinna när det blir högvatten och så men det verkar inte så. Det var väldigt noga att man inte fick ta med sig nå sand därifrån för då skulle den visst bli ett minne blott. Där fick man låna snorkelutrustning. Marcus snorklade, han sa att det var helt fantastiskt! Själv latade jag mig på en handduk =)

     

Lite bilder från vårt hotell..

     

När vi skulle åka till Dominikanska så sa flera till oss, att det är jättefint men det finns som inget utanför hotellresorten... Många väljer nog att stanna inom det fina, lyxiga, fantastiska hotellområdet. Men för oss är det inte ett alternativ. Vi vill ut och se verkligheten. Och den är inte lika "vacker", jo, naturen är sjukt vacker, men verkligheten för folket, den är inte lika vacker men för oss viktig att se, och man får lite perspektiv på saker och ting, man inser hur bra man har det. Dominikanska är ett fattigt land. Dock rikt på allt vad odling heter, vi fick se alla de möjliga frukter, kryddor , grönsaker, typ allt ni kan tänka er...

   

Våran outback Safari bil.

 

Vi var och hälsade på i en by, här har vi en gullig nyfiken flicka. Barnen var så söta och artiga, jag sa till Marcus, kanske vi måste skaffa ett tredje barn, ett adoptivbarn från Dominikanska ;)

 

Det här var byns dusch...

 

Jag bland endel av odlingen.

    

Färskare kaffe än såhär går inte att få!

   

Vi besökte en skola...

       

Badstopp i en flod. Badade man där sägs man bli tio år yngre i sinnet, eller var det kroppsligt, nja, men fint var det =)

 

Här har våran ( än en gång) mycket trevliga och roliga guide kommit på att han tycker Marcus är så lik Paul Walker, så resten av dagen så kallade han honom för det =)

 

Som sista stopp blev det biltur genom lera och sedan promenad ner till en "hemlig strand" där man fick låna en surfplatta höll jag på säga, vad heter det ,boogie board tror jag det kallas, alltså en bräda man surfar på mage.

   

Paul Walker och Eddie Murphy (som guiden själv kallade sig, han hette dock bara Eddie)

 

En annan dag for vi på en City tour.Här besöker vi en romfabrik. Dom dricker myycket rom =)

 

Vi i staden Puerto Plata. Vi bodde för övrigt på ett ställe som hette Playa Dorada.

 

Vi åkte linbana upp till högsta berget på stället.

 

Tyvärr var det lite dimmigt uppe på toppen men där stod en jesus staty, vi tog lite bilder iallafall =)

         

På vägen hem stannade vi till vid en borg.

 

Sista kvällen, en promenad till en bar utanför hotellet, en god pina colada och en bra avslutning på en mycket bra semester och bröllopsresa.

   

Av Therese Marcusson - 6 januari 2015 11:17

I december var vi ju till Rovaniemi och träffade Tomten. Vi åkte tillsammans med Andreas, Maria, Moa och Melker. Riktigt trevligt! Bilderna blev inte dom bästa i mörkret men det var väldigt mysigt med all belysning men det får man ju inte fram på korten.


           

Vi tvekade på om vi skulle gå in i igloon för det var så dyrt men vi gjorde det iallafall och det var det värt. Fantastiskt vilket jobb dom lägger ner!

                        

Vi övernattade på hotell en natt i Rovaniemi, sen blev det Ikea på vägen hem. God fortsättning!

Presentation

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards